Príbeh značky MP-KOVANIA

Peter Martinka v rozhovore ako vybudoval značku MP-KOVANIA

Odhodlanie, vášeň, odvaha a jedna jediná kľučka. Peter Martinka v rozhovore prezradil ako vybudoval značku MP-KOVANIA

Príbeh MP-KOVANIA je ako z rozprávky. Aspoň na prvý pohľad. Peter Martinka pred 20-timi rokmi začínal s jedným druhom kľučky v pivničných priestoroch v Bratislavskej Petržalke. Dnes stojí na čele nadnárodne úspešnej značky MP-KOVANIA a stále má veľa chuti a odhodlania udržať sa na špici vo svojom segmente a dokonca rozšíriť portfólio o produkty z iných segmentov.

Ale život nie je rozprávka. Preto je príbeh MP-KOVANIA plný odriekania, pokory, sily a v neposlednom rade aj úspechu.

Dnes má MP-KOVANIA viac ako 20 rokov a je to stabilná a silná spoločnosť. Ako si začínal?

Skúsenosti s kľučkami som mal z predchádzajúceho zamestnania, ale riadením osudu sa naše cesty rozišli a ja som sa rozhodol založiť si vlastnú firmu.

Hneď na začiatku som nemal financie na to, aby som vybudoval veľké portfólio produktov. Od firmy, ktorá sa rovnako venovala tomuto segmentu, som zobral jednu kľučku, tento konkrétny model mal vcelku poetický názov - Viola.

Začal som oslovovať malé firmy – železiarstva, predajcov dverí a podobne a predávať Violu :). Vďaka prístupu a servisu, ktorý sme ponúkali, odberatelia postupne pribúdali. Do firmy som prizval svoju manželku Miladku. Aktuálne sme spolu 20 rokov. Musím povedať, že bez nej by som to len ťažko zvládol. Nielen v začiatkoch, ale aj neskôr. Bola a je mojou nesmiernou oporou. Firmu sme v podstate vybudovali spolu.

Čo považuješ za zvrat v tom období?

Zlomové bolo najmä nadviazanie spolupráce s portugalským výrobcom kľučiek – Tupai. Mali výborný pomer kvality a ceny. Dnes je to už 16 rokov trvajúca spolupráca, ktorú si veľmi vážim, pretože ma v začiatkoch podržali. Naše partnerstvo je ako manželstvo – v dobrom aj zlom. Veľmi si považujem takéto druhy partnerstiev, kde to nie je len o biznise, ale aj o medziľudských vzťahoch a lojalite.

Od tohto momentu sme v podstate každým rokom rástli o 100%.

V roku 2008 sme vstúpili na Český trh ako MP-KOVÁNÍ, kde máme stabilný tím 15 ľudí.

Aké sú podľa teba absolútne kľúčové zložky biznisu?

V prvom rade si myslím, že kým je človek mladý mal by skúšať čo najviac vecí, aby prišiel na to, čo ho skutočne baví. Ja som od malička chodil s pílkou, šraubovákom a rád som stále niečo vyrábal. Neskôr som sa dostal ku kľučkám. Úplne živo si pamätám ako som si povedal, že tomuto sa chcem v živote venovať. A urobil som všetko preto, aby som nezišiel z chodníka, keď už som ho našiel. Povedal by som teda, že základnými ingredienciami sú vášeň a odhodlanie a rovnako aj odvaha. Keď človek myslí prioritne len na peniaze, nikam to nevedie.

Ešte by som povedal, že vzťahy sú rovnako veľmi dôležitým pilierom úspešnej firmy. Jednako na strane dodávateľov, odberateľov a zákazníkov. Vždy treba urobiť maximum nielen v slove, ale aj v skutku.

Podľa čoho si vyberáš ľudí do tímu?

Mám rád ľudí, ktorí majú srdce pre to, čo robia. Tiež daného človeka musím vedieť vystáť :) a samozrejme treba, aby zapadol do tímu.

Mám rád priamych ľudí. Sme malý tím, cca 30 zamestnancov, kde sa škodná odhalí veľmi rýchlo.

Ja si myslím, že skutočne dobrý líder vie využiť to, čo je v človeku silné a kvalitné. Pretože každý sme taký alebo onaký a máme svoje muchy. Práve preto sa treba zamerať na kladné stránky a z tých vyťažiť maximum.

Som svojmu tímu nesmierne vďačný, pretože aj oni sa podieľajú na našom úspechu.

MP-KOVANIA čoskoro spustí nový e-shop, máte nový nádherný showroom a začínate viac cieliť na B2C segment. Čo ťa k týmto krokom viedlo?

Ak ide o showroom – dlhšie som mal pocit, že síce predaje boli slušné, ale nikam sme sa neposúvali. Ideovo, projektovo. V priestoroch, v ktorých sme boli bola obmedzená možnosť reprezentatívne vystaviť tovar a tiež som mal v hlave víziu nového smerovania, ktorú som túžil zhmotniť.

Vízia bola jasná – veľký, architektonicky pekný priestor na dobrom mieste. Trvalo to päť rokov kým sa z myšlienky stala realita.

Do showroomu máme v pláne vybrať kvalitný európsky sortiment. Kľučky nábytkové doplnky, zariadenia domu.

Vieme si predstaviť aj rôzne workshopy, prezentácie nového tovaru. Tešíme sa na to!

E-shop, ktorý sme mali doposiaľ bol v podstate len databáza pre B2B (business to business) klientov, nebol konkurencie schopný. K predajni, ktorá je reprezentatívna bolo treba urobiť aj e-shop, ktorý bude reprezentatívny.

Preto sme oslovili firmu, ktorá sa nám o to komplet postarala a v podstate máme návrh aj realizáciu na mieru.

Čo ťa na tvojej práci aj po toľkých rokoch baví najviac?

Teší ma, že ako slovenská firma si dokážeme udržať stabilnú pozíciu aj napriek tomu, že tu je silná konkurencia z celej Európy.  Dokonca mu dokážeme konkurovať a vždy si vieme udržať nejakú devízu.

Máš ešte nejaké vízie, ktoré by si rád zrealizoval?

Najskôr by som rád naplnil showroom kvalitným dizajnovým sortimentom, aby si tu každý zákazník našiel to, čo hľadá a bol spokojný.  

Rovnako by ma tešili vlastné produktové rady s vlastnou mechanikou a s podielom výroby na Slovensku. Pretože produkt ako celok ma stále fascinuje. Vtedy cítim, že mi srdce bije najintenzívnejšie - keď sa snúbi dizajn s perfektnou mechanikou. Dodnes to mám tak, že si každú novinku rád ochytám, poobzerám a preskúmam mechanizmus :)

Už úplne posledná otázka – aké kľučky máš doma?

Vlastný vývoj :)

 

Peter Martinka, majiteľ spoločnosti